Onze Plons had een probleem: hij wilde graag een brief schrijven aan zijn mama, maar kende geen letters. De hele nacht had hij de klas overhoop gehaald en alle dingen met letters lagen verspreid in de kring. We beloofden hem te helpen opruimen en hem met zijn brief te helpen, als hij maar niet meer zo’n rommel maakte.

We sorteerden alle letters en merkten dat er 26 verschillende waren. Dat noemen we een alfabet. Heel wat kleuters kenden al wat letters. De hele week waren we bezig met letters: letters typen op de typemachine, stempelen, we maakten een letterwinkel, we tekenden het verhaal van ‘het land van de woordfabriek’, maakten en aten lekkere lettersoep, maakten onze beginletter van klei, schilderden onze beginletter, maakten het alfabet met ons lichaam waarbij 1 kleuter foto’s trok, 1 kind de leider was en de anderen op de juiste manier legde. We gingen ook  door de hele schoolop zoek naar cijfers en letters, ook hier trokken de kinderen zelf de foto’s, dat vonden ze super.

Tot slot schreven enkele kinderen een brief naar de mama van Plons. Maar het probleem van onze klaskikker was nog niet voorbij; hij wist het nummer niet van de vijver waar zijn mama woonde. Gelukkig kennen de kinderen van onze klas al heel wat cijfers en na die vaak te horen, wist Plons dat het nummer 5 moest zijn. We legden de cijfers in de juiste telrij en merkten dat links en rechts hier toch wel al wat belangrijk begon te worden. We telden tot 3 in het Frans, leerden een grappig versje en moesten 2 vriendjes zoeken met evenveel dieren, evenveel stippen of het juiste cijfer.

Het waren leuke weken. Ook heel erg bedankt voor het vele, leuke materiaal!